20150520

Varför plussidan?



Idag är det ingen brist på information. Problemet är  att största delen av budskapet  är negativ information.

De deprimerande och ibland även aggressiva inläggen  smittar av sig. Så även jag har skrivit och beklagat mig över orättvisorna i det svenska samhället, medias missvisande bild verkligheten och Solna Stads prioritering av företag på bekostnad av vanlig folk och kommunens viktigaste ansvarsområden.

Jag ger inte upp med  att uppmärksamma dessa grova missförhållanden. Men om jag stannar där, kan ja inte hjälpa någon, eftersom jag går ner själv.

Därför vill jag även dela  ideer som får mig att må bättre och skapar framtidstro. Vi alla behöver en motvikt  för allt det negativa omkring oss.

Vid den här åldern kan man tyda sin livskarta och de stora vägvalen är gjorda. Men utan att stanna till och fundera över sina  prioriteringar tappar man kraften och förmågan att navigera. De små saker utöver vardagsrutinerna glöms bort vid tidsbrist.

Syftet är alltså att påminna mig själv och läsarna om detta genom att skriva om positiva erfarenheter. För mig, garanterade saker på plussidan är t.ex

- musik
- böcker
- odling
- natur
-filosofi, psykologi
-andlighet , som kan vara något av ovanstående och/eller
 tro, hopp och kärlek







                                   Foto: ©Marja Konttila Iris , troligtvis iris sibirica. Lunda koloniområde





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar